piątek, 9 października 2009

udostępniania inf. o środowisku i jego ochronie

Zakładanie i rejestracja spółek + obsługa prawna + obsługa księgowa (Poznań)

Zadzwoń i sprawdź naszą ofertę, tel. (061) 86-888-48

www.matysiak-kancelaria.pl

Zgodnie z art. 74 ust. 3 Konstytucji każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska.

    Dodatkowo należy wskazać, iż RP jest stroną podpisanej w dniu 25 czerwca 1998 roku w Aarhus w Danii Konwencji o Dostępie do Informacji, Udziale Społeczeństwa w Podejmowaniu Decyzji oraz Dostępie do Sprawiedliwości w Sprawach Dotyczących Środowiska. Ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o ratyfikacji Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska (Dz. U. Nr 89, poz. 970) Parlament wyraził zgodę na ratyfikację Konwencji z Aarhus. Dokument ratyfikacyjny został podpisany przez Prezydenta RP dnia 31 grudnia 2001 roku i 15 lutego 2002 r. dokument ten złożono u Depozytariusza Konwencji (Sekretarza Generalnego ONZ w Nowym Jorku). Konwencja została opublikowana w maju 2003 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 706). Publikacja Konwencji w Dzienniku Ustaw oznacza, iż zgodnie z art. 91 Konstytucji RP - stanowi ona część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana.

Warto zauważyć, iż Konstytucja RP nie przewiduje żadnego kryterium pozwalającego na określenie "zasadności" udostępniania informacji o stanie środowiska. Każdy ma prawo do informacji o stanie środowiska bez konieczności wykazywania jakiegokolwiek uzasadnienia, interesu prawnego lub faktycznego. Sama chęć otrzymania informacji już stanowi powstanie zobowiązania po stronie organu administracji do jej udostępnienia (P. Szkudlarek Prawo do informacji w konwencji z Aarhus. Kw.Pr.Pub. 2003/3/175 - t.4). Na marginesie należy zauważyć, iż zachodzi tu sprzeczność art. 74 Konstytucji z Konwencją z Aarhus, albowiem art. 4 Konwencji przewiduje, że udostępnianie informacji o środowisku może być w pewnych wypadkach ograniczone. Ograniczenia takie zawiera też ustawa Prawo ochrony środowiska.

    Zgodnie z art. 19 ust 1 ustawy Prawo ochrony środowiska organy administracji są obowiązane udostępniać każdemu informacje o środowisku i jego ochronie znajdujące się w ich posiadaniu lub które są dla nich przeznaczone. Ustęp 2 wskazanego przepisu zawiera szeroki katalog dokumentów podlegających udostępnieniu, począwszy od projektów i ostatecznych, uchwalonych wersji polityki ekologicznej państwa, wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska, programów ochrony powietrza, projektów koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, projektów planów zagospodarowania przestrzennego oraz projektów strategii rozwoju regionalnego, projektów polityk, strategii, planów lub programów w dziedzinie przemysłu, energetyki, transportu, telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, leśnictwa, rolnictwa, rybołówstwa, turystyki i wykorzystywania terenu, poprzez prognozy oddziaływania na środowisko, dec. wydawane dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, raporty o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wnioski o wydanie pozwolenia oraz same pozwolenia zintegrowane oraz zezwalające na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, a także na wytwarzanie odpadów, skończywszy na wynikach prac badawczych i studialnych z zakresu ochrony środowiska, a nawet zezwoleniach na prowadzenie ogrodu botanicznego, ogrodu zoologicznego lub ośrodka rehabilitacji zwierząt.

    Udostępnieniu podlegają także (art. 19 ust 3) inne informacje w postaci dokumentów, danych gromadzonych w szczególności w formie pisemnej, wizualnej, fonicznej lub elektronicznej na informatycznych nośnikach danych, dotyczące: stanu elementów przyrodniczych i ich wzajemnego oddziaływania, emisji oraz działań i środków wpływających lub mogących wpływać na środowisko, wpływu stanu środowiska na zdrowie i warunki życia ludzi oraz na zabytki, działań oraz środków w szczególności administracyjnych i ekonomicznych, mających na celu ochronę środowiska, planów, programów oraz analiz finansowych, związanych z podejmowaniem rozstrzygnięć istotnych dla ochrony środowiska oraz raportów dotyczących realizacji przepisów o ochronie środowiska.

O ile katalog informacji wyliczonych enumeratywnie w art. 19 ust. 2 należy uznać za zamknięty, to poza dokumentami tam wymienionymi udostępnianiu podlegają także wszystkie inne dokumenty lub informacje dotyczące środowiska i jego ochrony, które nie są wyliczone enumeratywnie w ust. 2, a mieszczą się w ramach ogólnej definicji zawartej w ust. 3. Wyliczenie form, w jakich mogą być gromadzone informacje podlegające udostępnianiu, ma charakter przykładowy, natomiast określenie zakresu tematycznego zawartego w nich ma charakter wyczerpujący (J. Ruszewski Prok.i Pr. 2005/9/109 - t.1).

    De facto katalog zamknięty z art. 19 ust 2 uzupełniony normą art. 19 ust 3, zawiera wymienienie wszelkich dokumentów związanych z ochroną środowiska, które powstają w oparciu nie tylko o ustawę Prawo ochrony środowiska, ale i o inne ustawy.

Wszystkie powyższe informacje organ udostępnia na pisemny wniosek, przy czym informację niewymagającą wyszukiwania, która może być przekazana w formie ustnej, organ winien udostępnić bez pisemnego wniosku. Organy administracji są obowiązane do prowadzenia publicznie dostępnych wykazów danych dokumentach powstających w ramach ich właściwości, związanych z kwestiami środowiskowymi. Publicznie dostępne wykazy, o których mowa w zdaniu poprzednim organ prowadzi w formie elektronicznej i udostępnia go w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Zasady udostępnienia danych zawiera Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 17 czerwca 2003 r. w sprawie określenia wzoru publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie

Organ administracji obligatoryjnie nie udostępnia informacji wyłącznie jeżeli są spełnione odpowiednio przesłanki wskazane w 20 ust 1 ustawy. Chodzi między innymi o sytuacje, w których udostępnienie informacji mogłoby naruszyć przepisy o ochronie danych jednostkowych uzyskiwanych w badaniach statystycznych statystyki publicznej. A także takich gdy informacje dotyczą: spraw objętych toczącym się postępowaniem sądowym, dyscyplinarnym lub karnym, jeżeli ujawnienie informacji mogłoby zakłócić przebieg postępowania, spraw będących przedmiotem praw autorskich oraz patentowych, jeżeli udostępnienie mogłoby naruszyć te prawa, dokumentów lub danych dostarczonych przez osoby trzecie, jeżeli nie miały one obowiązku ich dostarczenia i złożyły zastrzeżenie o ich nieudostępnianiu, dokumentów lub danych, których ujawnienie mogłoby spowodować zagrożenie środowiska.

Organ administracji może odmówić udostępnienia informacji, jeżeli sa przesłanki wskazane w art. 20 ust 2 (np. jeżeli wymagałoby to dostarczenia dokumentów lub danych będących w trakcie opracowywania lub przeznaczonych do wewnętrznego komunikowania się, lub gdy wniosek o udostępnienie informacji jest w sposób oczywisty niemożliwy do zrealizowania lub sformułowany w sposób zbyt ogólny).

Organ może też na uzasadniony wniosek przekazującego informacje wyłączyć z udostępniania dane o wartości handlowej, w tym zwłaszcza dane technologiczne, o ile ich ujawnienie mogłoby pogorszyć jego konkurencyjną pozycję. Odmowa udostępnienia informacji następuje w drodze decyzji. Jeżeli wniosek dotyczy informacji niebędącej w posiadaniu organu administracji i dla niego nieprzeznaczonej, organ ten niezwłocznie: przekazuje wniosek organowi administracji, w którego posiadaniu znajduje się żądana informacja lub dla którego informacja ta jest przeznaczona, i powiadamia o tym wnioskodawcę, albo zwraca wniosek wnioskodawcy, jeżeli nie można ustalić właściwego organu.

Organ administracji jest obowiązany udostępnić informację bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia otrzymania wniosku, przy czym termin ten może zostać przedłużony do 2 miesięcy ze względu na stopień skomplikowania sprawy (art. 36 Kpa stosuje się odpowiednio). Dokumenty, o których dane zamieszczane są w publicznie dostępnych wykazach, udostępnia się w dniu złożenia wniosku o udostępnienie informacji (art. 21 ustawy).

Organ administracji, udostępniając informacje przekazane przez osoby trzecie, wskazuje źródło ich pochodzenia. Wyszukiwanie i przeglądanie w siedzibie organu administracji dokumentów wyszczególnionych w publicznie dostępnym wykazie jest bezpłatne. Za wyszukiwanie informacji, przekształcanie informacji w formę wskazaną we wniosku o udostępnienie, sporządzanie kopii dokumentów lub danych oraz ich przesłanie organ administracji pobiera opłaty w wysokości odzwierciedlającej związane z tym uzasadnione koszty. Opłaty nie pobiera się, jeżeli wniosek został złożony przez organ administracji. Ustawa określa maksymalne stawki opłat. Szczegółowe stawki zawiera Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia z dnia 25 lutego 2003 r. w sprawie stawek opłat za udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie oraz sposobu uiszczania opłat.

Linki sponsorowane

DORADCA PODATKOWY * BIURO RACHUNKOWE
Usługi księgowe, kadry i płace, obsługa prawna

ul. Grunwaldzka 38A/5, Poznań

tel. (061) 86-888-05

podatki@matysiak-kancelaria.pl

www.ksiegowa-poznan.pl

3 komentarze:

  1. Ochrona środowiska to bardzo ważne zagadnienie, każdy z nas ma na to wpływ. Na stronie http://betterbetter.com znajdziecie tak ekologiczne produkty do domu

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat ja się do końća na tych sprawach nie znam i muszę przyznać, że bardzo ważną kwestią jest to, aby uzyskać dokładną ekspertyzę. Właśnie taką profesjonalną analizę środowiskową otrzymałam z firmy http://eco-expert.eu/ i jestem przekonana, że był to najlepszy wybór.

    OdpowiedzUsuń
  3. Moja córka myśli o studiach na kierunku ochrony środowiska. Jeśli mowa o uczelni to interesuje ją ta oferta http://www.wseiz.pl/pl/studia/wydzial-zarzadzania/ochrona-srodowiska, to w naszym mieście, mają świetne opinie, bardzo wysoki poziom kształcenia. Myślę, że po studiach uda jej się znaleźć pracę w zawodzie.

    OdpowiedzUsuń