piątek, 9 października 2009

Wprowadzanie do środowiska substancji lub energii

Zakładanie i rejestracja spółek + obsługa prawna + obsługa księgowa (Poznań)

Zadzwoń i sprawdź naszą ofertę, tel. (061) 86-888-48

www.matysiak-kancelaria.pl

Pozwolenia na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii, zgodnie z art. 180 ustawy Prawo ochrony środowiska, wymaga, jeżeli tak stanowi przepis prawa, eksploatacja instalacji powodująca:

  1. wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
  2. wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
  3. wytwarzanie odpadów.

    Zgodnie z art. 152 ust 1 ustawy, instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska

Organ ochrony środowiska może udzielić następujących rodzajów pozwoleń:

  1. pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
  2. pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
  3. pozwolenia na wytwarzanie odpadów oraz
  4. pozwolenia zintegrowanego (patrz uwagi niżej)..

Organem ochrony środowiska właściwym do wydania pozwolenia, co do zasady jest starosta. Wojewoda (a od 2008 r. Marszałek Województwa) jest właściwy w sprawach, w których chodzi o wydanie pozwolenia między innymi na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii z terenów zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest obowiązkowe oraz z terenów zamkniętych, czyli terenów, a w szczególnych przypadkach obiektów budowlanych lub ich części, dostępnych wyłącznie dla osób uprawnionych oraz wyznaczony w sposób określony w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Pozwolenie organ wydaje w drodze decyzji. O wygaśnięciu, cofnięciu oraz ograniczeniu pozwolenia orzeka organ właściwy do wydania pozwolenia.

Pozwolenie wydaje się na wniosek prowadzącego instalację. Pozwolenie może być wydane również na wniosek zainteresowanego uzyskaniem tytułu prawnego do instalacji lub jej oznaczonej części oraz na wniosek podmiotu podejmującego realizację nowej instalacji.

Ustawa szczegółowo określa elementy, które winien zawierać wniosek oraz załączniki, jakie należy do niego dołączyć. Stronami postępowania o wydanie pozwolenia są prowadzący instalację oraz, jeżeli w związku z eksploatacją instalacji utworzono obszar ograniczonego użytkowania, władający powierzchnią ziemi na tym obszarze.

        Organ właściwy do wydania pozwolenia ma prawo odmówić jego wydania wyłącznie, jeżeli są spełnione warunki wyraźnie wskazane w art. 186 ustawy (np. eksploatacja instalacji powodowałaby przekroczenie dopuszczalnych standardów emisyjnych lub powodowałaby przekroczenie standardów jakości środowiska).

Jeżeli przemawia za tym szczególnie ważny interes społeczny związany z ochroną środowiska, a w szczególności z zagrożeniem pogorszenia stanu środowiska w znacznych rozmiarach, w pozwoleniu może być ustanowione zabezpieczenie roszczeń z tytułu wystąpienia negatywnych skutków w środowisku. Zabezpieczenie może mieć formę depozytu, gwarancji bankowej lub polisy ubezpieczeniowej. Jeżeli zostało ustanowione zabezpieczenie, eksploatacja instalacji jest dozwolona dopiero po jego wniesieniu.

Pozwolenie jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.

Pozwolenie określa:

  • rodzaj i parametry instalacji istotne z punktu widzenia przeciwdziałania zanieczyszczeniom,
  • wielkość dopuszczalnej emisji w warunkach normalnego funkcjonowania instalacji, nie większą niż wynikająca z prawidłowej eksploatacji instalacji, dla poszczególnych wariantów funkcjonowania (nie dotyczy pozwolenia na wytwarzanie odpadów),
  • maksymalny dopuszczalny czas utrzymywania się uzasadnionych technologicznie warunków eksploatacyjnych odbiegających od normalnych, w szczególności w przypadku rozruchu i wyłączenia instalacji, a także warunki wprowadzania do środowiska substancji lub energii w takich przypadkach (nie dotyczy pozwolenia na wytwarzanie odpadów),
  • jeżeli ma to wpływ na określenie wymagań ochrony środowiska: wymagany termin zakończenia eksploatacji instalacji, a także dopuszczalny łączny czas dalszej eksploatacji instalacji oraz sposób dokumentowania czasu tej eksploatacji,
  • źródła powstawania albo miejsca wprowadzania do środowiska substancji lub energii;
  •     termin, od którego jest dopuszczalna emisja, kiedy pozwolenie jest wydawane na wniosek podmiotu podejmującego realizację nowej instalacji.

    Pozwolenie może określać, o ile przemawiają za tym szczególne względy ochrony środowiska również inne kwestie, wskazane w art. 188 ust 3 ustawy (np. sposób postępowania w razie zakończenia eksploatacji instalacji).

    Zainteresowany nabyciem tytułu prawnego do całej instalacji może złożyć wniosek o przeniesienie na niego praw i obowiązków wynikających z pozwoleń dotyczących tej instalacji. Przeniesienie praw i obowiązków jest możliwe tylko wtedy, gdy nabywca daje rękojmię prawidłowego wykonania tych obowiązków. Przeniesienie lub odmowa przeniesienia praw i obowiązków następuje w drodze decyzji. Nabywca przejmuje wszystkie obowiązki ciążące w związku z eksploatacją instalacji na poprzednio prowadzącym instalację, wynikające z pozwolenia i przepisów ustawy oraz ustawy - Prawo wodne i przepisów ustawy o odpadach.

    Wygaśnięcie, cofnięcie i ograniczenie pozwolenia

    Postępowanie w przedmiocie wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia wszczyna się z urzędu albo na wniosek prowadzącego instalację lub zainteresowanego jej nabyciem.

    Pozwolenie wygasa:

  1. po upływie czasu, na jaki zostało wydane,
  2. jeżeli podmiot przestał być prowadzącym instalację w rozumieniu ustawy lub z innych powodów pozwolenie stało się bezprzedmiotowe,
  3. na wniosek prowadzącego instalację,
  4. jeżeli prowadzący instalację nie rozpoczął działalności objętej pozwoleniem w terminie dwóch lat od dnia, w którym pozwolenie stało się ostateczne,
  5. jeżeli prowadzący instalację nie prowadził działalności objętej pozwoleniem przez dwa lata,
  6. w przypadku, o którym mowa w art. 229 ust. 4, czyli w sytuacji, w której dec. o pozwoleniu, wydana w wyniku postępowania kompensacyjnego, nie stała się wykonalna w terminie dwóch lat od jej wydania.

    Pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, na wytwarzanie odpadów oraz pozwolenie na pobór wód wygasają w części dotyczącej instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego z chwilą upływu terminu, w którym prowadzący instalację powinien uzyskać pozwolenie zintegrowane, chyba że prowadzący instalację uzyskał pozwolenie zintegrowane przed tym terminem.

    Organ właściwy do wydania pozwolenia stwierdza, jego wygaśnięcie w drodze decyzji. Decyzji stwierdzającej wygaśnięcie pozwolenia nie wydaje się, jeżeli prowadzący instalację uzyska nowe pozwolenie oraz jeżeli nastąpiło przeniesienie praw i obowiązków z wynikających z pozwolenia.

    Pozwolenie podlega (obligatoryjnie) cofnięciu lub ograniczeniu bez odszkodowania, jeżeli instalacja nie jest należycie eksploatowana, przez co stwarza zagrożenie pogorszenia stanu środowiska w znacznych rozmiarach lub zagrożenie życia lub zdrowia ludzi. Decyzji w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.

    Pozwolenie może natomiast zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania, jeżeli:

        1)    eksploatacja instalacji jest prowadzona z naruszeniem warunków pozwolenia, innych przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska lub ustawy o odpadach (w tym przypadku przed wydaniem decyzji w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia organ wzywa prowadzącego instalację do usunięcia naruszeń w oznaczonym terminie),

        2)    przepisy dotyczące ochrony środowiska zmieniły się w stopniu uniemożliwiającym emisję na warunkach określonych w pozwoleniu;

        3)    instalacja jest objęta postępowaniem kompensacyjnym, o którym mowa w art. 227-229 ustawy Prawo ochrony środowiska.

    Pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone za odszkodowaniem, jeżeli:

        1)    przemawiają za tym względy ochrony środowiska lub

        2)    korzystanie z pozwolenia stwarza zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi.

    Ustalenie odszkodowania następuje w drodze decyzji organu właściwego do cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia (dec. jest niezaskarżalna). Strona niezadowolona z przyznanego odszkodowania może w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji wnieść powództwo do sądu powszechnego. Wystąpienie na drogę sądową nie wstrzymuje wykonania samej decyzji.

    Jeżeli nie usunięto negatywnych skutków w środowisku powstałych w wyniku prowadzonej działalności, organ właściwy do wydania pozwolenia określa zakres i termin wykonania tego obowiązku w decyzji o wygaśnięciu, cofnięciu lub ograniczeniu pozwolenia.

    Pozwolenie zintegrowane

    Pozwolenia zintegrowanego wymaga prowadzenie instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.

    Co do zasady w pozwoleniu zintegrowanym ustala się warunki emisji na zasadach określonych dla pozostałych wymienionych pozwoleń oraz dodatkowo pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód. W pozwoleniu zintegrowanym ustala się wielkość emisji gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza oraz warunki wytwarzania i sposoby postępowania z odpadami, niezależnie od tego, czy dla instalacji wymagane byłoby uzyskanie odrębnych pozwoleń na tego rodzaju działalność.

    Instalacje położone na terenie jednego zakładu co do zasady obejmuje się jednym pozwoleniem zintegrowanym.

    Instalacje wymagające pozwolenia zintegrowanego powinny spełniać wymagania ochrony środowiska wynikające z najlepszych dostępnych technik.

    Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego powinien spełniać wymagania określone dla wniosków o wydanie pozwoleń "cząstkowych", a także zawierać dodatkowe elementy wskazane w art. 209 ustawy (np. informację o oddziaływaniu emisji na środowisko jako całość, istniejącym lub możliwym oddziaływaniu transgranicznym na środowisko).

    Warunkiem rozpatrzenia wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego jest wniesienie opłaty rejestracyjnej. Wysokość opłaty rejestracyjnej nie może być wyższa niż 3.000 euro.

        Pozwolenie zintegrowane powinno spełniać wymagania określone dla pozwoleń "cząstkowych" a dodatkowo winno określać dodatkowe elementy wskazane w art. 211 (np. rodzaj prowadzonej działalności, sposoby zapobiegania występowaniu i ograniczania skutków awarii oraz wymóg informowania o wystąpieniu awarii, sposoby postępowania w przypadku zakończenia eksploatacji instalacji, czy sposoby zapewnienia efektywnego wykorzystania energii.

    Przed dokonaniem zmian w instalacji objętej pozwoleniem zintegrowanym, polegających na zmianie sposobu funkcjonowania instalacji, prowadzący instalację jest obowiązany poinformować o planowanych zmianach organ właściwy do wydania pozwolenia. Organ może uznać, że planowane zmiany w instalacji wymagają zmiany niektórych warunków wydanego pozwolenia zintegrowanego i zobowiązać prowadzącego instalację, w terminie 30 dni od otrzymania informacji, do złożenia wniosku o zmianę pozwolenia.

    Przed dokonaniem istotnych zmian w instalacji objętej pozwoleniem zintegrowanym prowadzący instalację jest obowiązany poinformować organ właściwy do wydania pozwolenia o planowanych zmianach i złożyć wniosek o zmianę wydanego pozwolenia zintegrowanego.

    Organ właściwy do wydania pozwolenia co najmniej raz na 5 lat dokonuje analizy wydanego pozwolenia zintegrowanego.

    Organ administracji zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, którego przedmiotem jest wydanie pozwolenia zintegrowanego lub decyzji o zmianie pozwolenia zintegrowanego.

    Linki sponsorowane

    DORADCA PODATKOWY * BIURO RACHUNKOWE
    Usługi księgowe, kadry i płace, obsługa prawna

    ul. Grunwaldzka 38A/5, Poznań

    tel. (061) 86-888-05

    podatki@matysiak-kancelaria.pl

    www.ksiegowa-poznan.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz