piątek, 9 października 2009

Organy ochrony środowiska

Zakładanie i rejestracja spółek + obsługa prawna + obsługa księgowa (Poznań)

Zadzwoń i sprawdź naszą ofertę, tel. (061) 86-888-48

www.matysiak-kancelaria.pl

Zgodnie z art. 376 Ustawy Prawo ochrony środowiska, organami ochrony środowiska są:

  • wójt, burmistrz lub prezydent miasta,
  • starosta,
  • wojewoda,
  • minister właściwy do spraw środowiska.

    Od 1 stycznia 2008 także:

  • sejmik województwa oraz
  • marszałek województwa.

    Organy te przejmą większość kompetencji wojewody.

    Dodatkowo organy Inspekcji Ochrony Środowiska działające na podstawie przepisów ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska wykonują zadania w zakresie ochrony środowiska, jeżeli ustawa tak stanowi.

    Kompetencje poszczególnych organów

        Najliczniejsza grupa kompetencji z zakresu ochrony środowiska przypisana została staroście. Chodzi między innymi o prowadzenie postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, wydawanie pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii, uzgadnianie warunków rekultywacji, czy poszerzanie obowiązków podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie monitoringu.

    Wojewoda jest właściwy w sprawach (od 1 stycznia 2008 r. będą to kompetencje marszałka województwa) :

        1)    przedsięwzięć i zdarzeń:

    a)    na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest obowiązkowe,

    b)    na terenach zamkniętych;

        2)    przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest obowiązkowe, realizowanego na terenach innych niż wymienione w pkt 1.

    W przypadku zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami (chodzi o takie korzystanie wykraczające poza ramy korzystania powszechnego, co do którego ustawa nie wprowadza obowiązku uzyskania pozwolenia oraz zwykłe korzystanie z wody w rozumieniu Prawa wodnego) wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest właściwy w sprawach:

  • wydawania decyzji nakładającej na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji wykraczających poza obowiązki prowadzenia wstępnych, okresowych lub stałych pomiarów emisji, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych,
  • wydawania decyzji określającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska,
  • przyjmowania wyników pomiarów emisji,
  • przyjmowania zgłoszeń instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia choć może ona negatywnie oddziaływać na środowisko;

    Właściwość miejscowa organów

    Jeżeli przepis ustawy nie stanowi inaczej, właściwy miejscowo do prowadzenia sprawy, w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, jest organ właściwy ze względu na położenie nieruchomości, na której terenie planuje się lub realizuje przedsięwzięcie związane z przedmiotem postępowania.

    Jeżeli nieruchomość położona jest na terenie działania więcej niż jednego organu, właściwy jest organ, na którego terenie działania znajduje się większa część nieruchomości; organ ten wydaje przewidziane prawem dec. w uzgodnieniu z pozostałymi właściwymi organami.

    Kontrole przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska

    Marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów. Organy te mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych lub funkcjonariuszy straży gminnych.

    Kontrolujący, wykonując kontrolę, jest uprawniony do wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem przez całą dobę na teren nieruchomości, obiektu lub ich części, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, przeprowadzania badań lub wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych, żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego oraz żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli.

    Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, starosta, marszałek województwa lub osoby przez nich upoważnione są także uprawnieni do występowania w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska.

    Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, starosta lub marszałek województwa występują do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie odpowiednich działań będących w jego kompetencji, jeżeli w wyniku kontroli organy te stwierdzą naruszenie przez kontrolowany podmiot przepisów o ochronie środowiska lub występuje uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić, przekazując dokumentację sprawy.

    Inspekcja Ochrony Środowiska

        Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska centralnym organem administracji rządowej, powołanym do kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska oraz badania stanu środowiska jest Główny Inspektor Ochrony Środowiska (nadzorowany przez ministra właściwego do spraw środowiska).     

        Do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska należy między innymi : kontrola przestrzegania przepisów o ochronie środowiska i racjonalnym użytkowaniu zasobów przyrody, kontrola przestrzegania decyzji ustalających warunki korzystania ze środowiska oraz zakresu, częstotliwości i sposobu prowadzenia pomiarów wielkości emisji, udział w postępowaniu dotyczącym lokalizacji inwestycji, udział w przekazywaniu do użytku obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, kontrola eksploatacji instalacji i urządzeń chroniących środowisko przed zanieczyszczeniem, podejmowanie decyzji wstrzymujących działalność prowadzoną z naruszeniem wymagań związanych z ochroną środowiska lub naruszeniem warunków korzystania ze środowiska, współdziałanie w zakresie ochrony środowiska z innymi organami, organizowanie i koordynowanie państwowego monitoringu środowiska, prowadzenie badań jakości środowiska.

    Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wykonują:

        1)    Główny Inspektor Ochrony Środowiska,

        2)    wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska jako kierownika wojewódzkiej inspekcji ochrony środowiska, wchodzącej w skład zespolonej administracji wojewódzkiej. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska wykonuje w imieniu wojewody zadania i kompetencje Inspekcji Ochrony Środowiska określone w ustawie i przepisach odrębnych.

    Linki sponsorowane

    DORADCA PODATKOWY * BIURO RACHUNKOWE
    Usługi księgowe, kadry i płace, obsługa prawna

    ul. Grunwaldzka 38A/5, Poznań

    tel. (061) 86-888-05

    podatki@matysiak-kancelaria.pl

    www.ksiegowa-poznan.pl

2 komentarze:

  1. Pamiętam jeszcze jak się uczyłam i studiowałam każdy artykuł ustawy Prawo ochrony środowiska. Ciekawe są studia na tym kierunku, jeśli się ktoś zastanawia to mogę na pewno polecić. Co do uczelni to w Warszawie można studiować tutaj http://www.wseiz.pl/pl/studia/wydzial-zarzadzania/ochrona-srodowiska . Moja uczelnia, mają wysoki poziom i świetnych wykładowców.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie napisany artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń